Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Att studera vid TFHS

En unik erfarenhet

En grupp uniformerade pilotstuderande sitter utomhus i solsken vid ett bord och fikar. Foto.

Att studera vid Trafikflyghögskolan (TFHS) i Ljungbyhed är väldigt unikt både vad gäller utformning av utbildningen och livet man lever som student. Även den speciella stämningen mellan lärare och elever skiljer sig från andra utbildningar då skolan har få studenter och relationen till lärarna blir mer personlig.

Campus

Att bo på Ljunghusen rekommenderas både ur studiesynpunkt och för att naturligt integreras i klassen. Eftersom klasserna är små och utbildningen bitvis mycket intensiv tillbringas många kvällar på Ljunghusen med att planera flygpass, förbereda kartor och diskutera flygning.

Ljunghusen ligger bara några minuters promenad från lektionssalar och hangar, där större delen av verksamheten numera bedrivs. Utbildningen är varierad och växlar mellan teoretiska och praktiska moment veckovis. Genom att integrera teorin tidigt i den praktiska fasen får studenterna en mer direkt koppling mellan kunskap och tillämpning, vilket gör att man snabbare känner sig närmare sitt slutmål.

Två manliga studenter lagar mat i ett kök. Foto.

En dag på skolan

En typisk skoldag under en flygvecka inleds med en väderbriefing på morgonen för att bedöma om de planerade flygpassen kan genomföras. Om väderförhållandena tillåter följer passen enligt schema och kan omfatta moment som navigering, start och landning samt nödprocedurer.

Flygdelen

Under utbildningen används Cirrus SR-20, ett amerikanskt flygplan utrustat med modern teknik och avancerad instrumentering. Varje flygpass avslutas med en debriefing på marken mellan eleven och instruktören, där genomförandet analyseras för att säkerställa kontinuerlig utveckling.

Flygträningen inleds redan efter några veckor och håller därefter ett högt tempo. Efter cirka två månaders flygning är det dags för en av utbildningens största milstolpar – den första EK-flygningen (ensamflygning utan lärare). Detta är ett avgörande steg i den framtida flygkarriären och en dag som för alltid kommer att finnas kvar i minnet.

Fem små flygplan står uppradade på landningsbana utanför hangar. Foto.

Teoridelen

Teoridelen för den tunga luftfarten, ATPL-teorin (Airline Transport Pilot License), studeras parallellt med flygträningen, vilket periodvis kan vara mycket intensivt. När ATPL-teorin är avklarad övergår utbildningen till det slutliga skedet, som innefattar en grundutbildning hos ett host airline – den första språngbrädan ut i det verkliga yrkeslivet.

Här får studenterna yrkesmässig erfarenhet inom linjetrafik och, förhoppningsvis, möjligheten till en fortsatt anställning efter utbildningens slut.

Kårverksamhet

Studenterna vid Trafikflyghögskolan bedriver kårverksamhet under namnet Flygskolekåren. Kontakta Flygskolekåren genom någon av följande kontaktväg:

Trafikflyghögskolan logotyp.